Musikanmeldelser i Teen Club Nyt

Fra oktober1968 var der i de fleste numre af Teen Club Nyt anmeldelser af de orkestre, som spillede i Teen Club'en.

Som oftest var det Bent Larsen, der med sin store musikinteresse stod for de altid engagerede musikanmeldelser. Læs blot et par eksempler her om det lokale husorkester "The Ox" og den tyske topgruppe "The Lords", der optrådte i Teen Club'en den 16. november 1968:

"Vores egne lokale Ox'er er og bliver THE OX. Bortset for en reducering på een mand, har de ikke forandret sig. Denne eminente gruppe har en vis evne til at lyse op på den grå triste hverdag, så der kommer farver og fest. Denne evne svigtede heller ikke denne gang.

Man kan sige om tyskerne, hvad man vil, men popmusikken har de ialtfald ikke opfundet, og deres beat gruppe nr. 1, THE LORDS, var heller ingen undtagelse. De fyrede nogle middelmådige engelske kopiversioner af, som virkede ret ligegyldige og idéforladte. Det var numre, der ikke gav nogen lejlighed til improvisation, og det henfører til gruppens kvalitet. Som det var på mode for et års tid siden i England havde "Lords" også et primitivt lysanlæg, som virkede udmærket, men bare ikke blev betjent rigtigt. Et af de få plus'er var de 5 tyskeres krigsmaling og deres latinske prædiken, som på udmærket måde var kædet sammen med et par andre numre. Lords havde ingen sceneoptræden. Er tyskerne virkelig så kritikløse? Jeg forstår inderligt de mennesker, der ryster på hovedet af tysk pop."

Bent Larsen i Teen Club Nyt Januar 1969

Gladsaxe Teen Clubs historie - i meget korte træk...
Del 3: Musikken

Tekst Kim Utke - suppleret af information fra Teen Club Nyt m.v.

På en Teen Club aften var der typisk 3 musikgrupper: Et topnavn, oftest et dansk eller svensk – og på de specielle dage, en engelsk gruppe. De spillede kun i en halv til en hel time med fuld opmærksomhed og stor medleven fra publikum. Hovedparten af aftenen spillede et godt dansk navn, som der blev danset flittigt til. Musikken var meget vigtig for publikum, men muligheden for at møde drenge/piger var selvfølgelig slet ikke uvæsentlig.

Ledelsen var meget bevidst om dette, og sørgede derfor for i kontakten med pressen at gøre de unges – specielt pigernes – forældre trygge ved Teen Club’en. Mottoet var, at fik pigerne lov til at komme, havde drengene ikke tid til at slås. Mens danseorkestret holdt pause fik en urutineret gruppe lov til at spille en halv time til tre kvarter. De fik ikke noget honorar, men alene et beløb til dækning for taxaen. Ofte måtte disse helt unge talenter også låne forstærkere og trommesæt af det rutinerede orkester.

Nogle orkestre blev særligt populære i Teen Club'en og kom igen og igen. Grupper som svenske Tages og her Red Squares kom således med jævne mellemrum og blev altid budt velkommen af et stort publikum.
Foto: Jørgen Angel - www.angel.dk

Hvilke grupper spillede? Listen er lang, men blandt de absolut mest populære og kendte navne kan nævnes:

Læs mere om de store gruppers besøg i Gladsaxe Teen Club under TC "Verdens navle" - De var her allesammen

Musikbureauerne og grupperne havde stor respekt for Teen Club’en. Det blev en blåstempling for en gruppe, at de havde spillet i TeenClub’en. Selv de kendste udenlandske grupper ville impresarioerne helst have i Teen Club’en først, for så var de lettere at afsætte til andre spillesteder – og oftest til højere priser.

Gennem orkestrene, medlemmerne og presseomtalen blev Gladsaxe Teen Club et begreb. Når musikindkøberen eller nogle bestyrelsesmedlemmer mødte op ved døren til de kendte professionnelle pop-templer som Star Club, Le Carrusel, Hit House etc. blev de hurtigt halet udenom køen og inviteret gratis ind.

Bendix Music var et af de musikbureauer Teen Club'en havde et tæt samarbejde med. Her kontrakten for Deep Purple's optræden den 1. februar 1969.

Alle de bare lidt gode orkestre havde en impresario, som kendte spillestederne, og som sørgede for, at de fik så mange engagementer som muligt. Nogle af disse enkeltpersoner eller bureauer var ligesom flere pop-bal-arrangører ikke helt fine i kanten. Nogle bureauer
lagde flere spillesteder ind på én lørdag aften end orkestret havde mulighed for at nå. En del steder blev musikerne f.eks. snydt for betalingen, hvis der ikke var kommet tilskuere nok. Det medførte, at det var helt normalt, at der skulle betales kontant for musikken.

Teen Club’ens troværdighed var dog så stor, at der blev givet kredit i de tilfælde, hvor entréindtægten ikke dækkede honoraret til musikken – og det skete jo enkelte gange. Stort set undgik Teen Club’en problemer på grund af uredelige samarbejdspartnere. En enkelt gang havde en impresario lovet Teen Club’en en gruppe, som han ikke selv havde kontrakt med. Men da der altid var engageret mindst 3 grupper, så manglede man ikke helt musik.

I januar 1967 fik Teen Club’en besøg af Radio Frit Europa, en amerikansk propaganda- radio, der sendte til befolkningerne bag Jerntæppet. Man mente, at Teen Club’en var et positivt udtryk for Vestens ungdom, som østlandenes lyttere gerne ville høre mere om. Udsendelsen varede i ca. en time og blev sendt med kommentarer på 7 sprog til 22 mill. lyttere.

Der kom også en del breve fra udenlandske orkestre, som gerne ville optræde i Teen Club’en. En lørdag aften stod der pludselig et orkester fra Stockholm ved sceneindgangen. De mente, at de havde en kontrakt på, at de skulle spille, men Teen Club’ens ledelse kendte ikke noget til hverken orkester eller kontrakt. De fik dog lov til at spille og som tak fik de et mindre beløb, så de kunne overleve weekenden i København. De var rent faktisk ret så gode.

Med tiden var der ud over musikimpresarioerne så mange ukendte grupper, der kimede den bookingansvarliges mor ned, at kontakten til amatørgrupperne fik deres egen kontaktperson. En af dem, der var kraftigt medvirkende til at telefonen glødede, var en 15- årig Jørgen Olsen fra The Kids – senere storebror i Brødrende Olsen. Det var spændende at give nye navne en chance, og blandt de lokale grupper blev The Ox en meget populær gruppe i Gladsaxe.

> Fortsæt med at læse mere om de store gruppers besøg i Gladsaxe Teen Club.
> Eller fortsæt med at læse mere om hvad de penge, der blev tjent på Teen Club arrangementerne gik til.